کودک و رشد و خلاقیت


نکته ی اول 

 پژوهش ها نشان می دهد که کودکان بیشتر از آنکه تأثیر پذیر باشند ، مبتکر و خلاق هستند . بر اساس نظریه های پیاژه روانشناس بزرگ سوئیسی،" کودک در تعامل خلاق و فعال با محیط ، خود را به تدریج سامان می دهد"[1] .

این قوه ی ابتکاری کودکان هرگاه به صورت هدفمند و صحیح تربیت شود به عملی مؤثر در رشد و شکل گیری شخصیت عالی کودکان اثر می گذارد. " به نظرمی رسد که خلاقیت و رفتار اکتشافی به عنوان تجلی آشکار کنجکاوی است. "  لومبارد " به معلمان و والدین توصیه می کند که کودکان را به پرسیدن تشویق نمایند تا ذهن کاوشگری در آن ها به وجود آید . پس والدین باید توجه کنند که هر غذای رفتاری و گفتاری که به کودک بدهند ، همان داده ها را پس خواهند گرفت . "2

نکته ی دوم

والدین محترم بدانند که قصه ها برای کودکان حکم الگوی پدر و مادر را دارند و شاید در بعضی از موارد قدرت تأپذیری قصه ها  بر شکل گیری شخصیت کودکان بسیار قوی تر ازصحبت های والدین باشد . از همین رو می توان در میان لابلای قصه ها و داستان های گوناگون خمیرمایه و جوهر شخصیت کودکان را شکل بخشید و آن ها را مطابق الگوی قهرمانان قصه ها و داستان ها تربیت کرد.

با امید به تربیت کودکان شجاع و با هوش 

 

نکته ی سوم

رشد باورها و تفکر اقتصادی کودکان برای رشد اقتصادی آینده ی آن ها بسیار حائز اهمیت است . متخصصان علوم ترتبیتی بر نقش آموزه ها و اطلاعات اقتصادی درسنین پایین به کودکان تأکید می ورزند .

" دانزیگر، معتقد بود که تجربه های اولیه ی کودک به روند پیشرفت می افزاید و منجر به گذر به مرحله ی بعدی رشد می شود . به نظر می رسید کودکان مورد مطالعه ی او از نظر در مبادله های اقتصادی در مقایسه با مور تولیدی در سطح بالاتری قرار داشتند ، که او آن را ناشی از این حقیقت دانست که کودکان تجربه ی خرید کردن دارند ، نه کار کردن" . 1

" کتاب های جالبی نیز در باره ی موضوع پول برای والدین وجود دارد . دیویس و تیلور که هر دو کارگزار بورس هستند ، کتابی به نام " کودکان و پول " خطاب به والدین نوشتند " . 2

نکته ی چهارم

 همیشه باید سعی شود با کلمات و صحبت های دلنشین ، کودکان را به رویدادهای زندگی و دنیای کودکانه ی خود  امیدوار و با انگیزه نگه داشت .

کودکان در دل خود از والدین انتظارامید ، شور و اشتیاق را دارند ، زیرا احساسات و روح لطیف آن ها قادر به درک محدودیت ها و محالات نیست .  

از میان قصه ها می شود خیلی چیزها به کودکان آموخت.

نکته ی پنجم

تحقیقات روان شناسان نشان می دهد که کودکانی که در دوران نخستین زندگی خود بازی تخیلی می کنند در سال های آینده زندگی خود دارای تفکر خلاق تر و توان بیشتر در حل مسائل هستند .

 تفکر خلاق در همگان وجود دارد و تفاوت افراد در این زمینه بدون تردید کمی است نه کیفی به همین دلیل تفکر خلاق آموختنی است .

کودک شما خلاق است ؛ همه ی کودکان خلاق هستند. خواندن داستان ها و کتاب هایی که دارای قصه های شورانگیزو تصاویر رنگی هستند در پرورش خلاقیت کودکان شما نقش بسیار مهمی دارد . شما می توانید با خواندن داستان های مختلف هر چیزی را که بخواهید در ذهن  کودک خود جای دهید و او را با دنیاهای مختلف آشنا سازید.

شنیدن داستان های ساخته شده ی خودتان خیل خوب است و ممکن است خیلی بهتر باشد، زیرا این عمل زاویه ی دید کودک و خلاقیت او را بیشتر می کند . هر داستانی که می تواند پشتیبان ایجاد تخیل در کودک شما شود لازم است که گفته شود . چون کودک شما از طریق تخیل با محیط پیرامون ارتباط بر قرار می کند و مانند افراد بالغ از قدرت عقلگرایی و تشخیص عقلانی و منطق مانند بزرگان محروم است . منطق کودک تخیل اواست .   

نکته مهم پایانی که به والدین عزیز باید گفته شود این است که اگر به فکر رشد خلاقیت و اعتماد به نفس کودکان خود علاقمند هستند ، از زمان و وقت تفریحات بی ثمر بزنید و تا آنجا که می توانید برای قصه گویی به فرزندان برنامه ریزی و وقت بگذارید . هر شب قصه ای برای کودک خود تعریف کنید ، هر چند کوتاه و ساده تا رفته رفته شاهد تغییر در رفتار و بینش و گفتار کودک خود باشید .

همچون کودکان خوشحال و خوشبین باشید .

 


1- روانشناسی رشد کودکان – دکتر پور حسین -

2– تعلیم و تربیت کودکان – دکتر طالب زاده

1– روانشناسی پول – آدریان فرنهام – میکل آرگایل –ص-98- مترجم شهلا یاسایی – نشر رشد – چاپ اول 1384

2– همان منبع ص 132

/ 1 نظر / 51 بازدید
مریم گلچین

با تشکر از شما بسیار آموزنده و مفید بود مطالبتون،موفق باشید.[گل]